Get Appointment

  • contact@fizcon.com
  • +(123) 456 7890
blog

René van Maanen

Gun iedereen jouw producten en diensten

Stel je voor dat online iets wilt aanschaffen, zeg; een paar schoenen. Je tikt een zoekopdracht in en je komt op de website van een webshop. Binnen een aantal seconden flitsen schoenen aan je voorbij, voordat je hebt kunnen zien of het wat is verschijnt het volgende paar schoenen alweer op je scherm. Vol vertwijfeling zoek je naar het menu. Zodra je de muis beweegt volgt er een pop-up om je in te schrijven voor een nieuwsbrief, vervolgens een flitsende aanbieding, gevolgd door een advertentie van ‘laatste-kans-producten’.

Op goed geluk lukt het je om ein-de-lijk een paar schoenen aan te klikken. Die foto staat dan wel stil, maar alle informatie over de maat, het merk en het materiaal buitelen over het scherm. Als een baken van rust staat er opvallend groot een link die leidt naar een cursus macrameeën, maar daar was je nou net niet naar op zoek. Zuchtend zet je de computer uit en kijkt naar de schoenen die je aanhebt. En je doet een schietgebedje dat ze het nog een tijdje uithouden.

Het is maar goed dat zulke websites niet gebouwd worden, toch? Helaas is dit de realiteit voor 2 miljoen mensen met een neurologische beperking. Voor wie een ‘gewone’ website te veel informatie bevat, te veel verschillende kleuren of veel te veel tekst. Omdat mijn vrouw ook wel eens iets online wil bestellen (zeg: een paar schoenen) maak ik voor haar vast een voorselectie. Maximaal 5 items zodat ze zelf de volgende stap kan zetten. Let wel: zonder deze stap wordt er geen keuze gemaakt en dus niets gekocht. En mijn vrouw is hier niet alleen in. Mensen met hooggevoeligheid, autisme, slechtziendheid, dyslexie hebben hier in min of meerdere mate last van.

Een overzichtelijke website is voor de meeste mensen een open deur. Totdat je je realiseert dat overzichtelijkheid niet voor iedereen hetzelfde betekent. Voor de één betekent dit veel plaatjes en weinig tekst, voor de ander alles gestructureerd onder elkaar moet of juist weer rustig aan met kleur.

En je had nog wel zo je best gedaan om de virtuele rode loper uit te leggen voor je klant. Heb je ze binnen, rennen ze alsnog op een holletje je online winkel uit. Gelukkig is er wat aan te doen. Met de volgende ingrepen kun je ervoor zorgen dat je doelgroep een heel stuk groter wordt:

  • Beperk bewegende beelden

  • Houd de indeling rustig

  • Verminderen het contrast

  • Of vergroot juist het contrast


De laatste 2 aanpassingen zijn tegenstrijdig, maar met een speciale module hoef je niet te kiezen. Deze module is maatwerk, maar toepasbaar voor bijna elke website om te implementeren.

Tijdens de MeetUP van 27 september a.s. deelt René van Maanen nog meer tips over het overzichtelijk houden van je website.

 van  van
Overzichtelijke websites voor iedereen

blogs

Verkoop meer door je toegankelijkheid te vergroten

René van Maanen
Voor de buitenwereld heb ik mensen in dienst die een ‘afstand tot de arbeidsmarkt’ hebben. Ik zie vooral talentvolle mensen die websites ontwikkelen.

En weer dook iemand weg.....

Danielle Pascal Verzijl
Ken je dat? Men steekt de straat over wanneer je aan komt lopen.

Win-win-win

Dorothee Beens
Door weer lol te krijgen in geld uitgeven, lukte het me om al mijn spaardoelen te halen.

Hoe kan je én uitrusten én genieten van sociale activiteiten in de kerstvakantie?

Ik geef je 4 praktische tips die je komende maand en in de kerstvakantie kunt toepassen.