Get Appointment

  • contact@fizcon.com
  • +(123) 456 7890
blog

Mieke van Kreuningen

Waarom is begrijpelijke taal zo belangrijk?

Je wil dat iedereen jouw tekst begrijpt. Is je tekst te moeilijk? Dan heeft dat grote gevolgen. Ik noem er drie.

1. Te moeilijke taal frustreert lezers

Moet je lezer zich door een tekst heen worstelen omdat die niet duidelijk is? Dan haakt hij af. Zoals iemand in een rolstoel niet naar binnen kan als de drempel te hoog is, zo sluit je met moeilijke teksten mensen buiten die minder goed kunnen lezen. En dat is een drempel waar miljoenen mensen last van hebben!

2. Je bereikt je doel niet

Jouw tekst heeft een doel. Dat doel bereik je niet als mensen jouw tekst niet begrijpen. Gevolg: mensen worden geen klant bij jou. Of ze doen niet wat je hoopt. Of ze bellen je op met vragen.

3. Begrijpelijke taal bespaart geld

Een duidelijke tekst spaart kosten uit. Een paar voorbeelden:

> Als de teksten op jouw website duidelijk zijn, bellen minder mensen je op met vragen. Dat scheelt je tijd of personeel.

> Als jouw e-mail onduidelijk is, dan doet je klant niet wat jij wilt. Ook dat kost tijd en geld.

> Als de tekst op jouw factuur duidelijk is, betalen meer mensen de rekening op tijd. Jij hoeft geen herinnering te sturen. Dat scheelt jou moeite.

Begrijpelijke teksten leveren dus geld op. En klanten.

Alle teksten in begrijpelijke taal?

Misschien denk je: begrijpelijke taal is kinderachtig. Dat is niet zo. Uit onderzoek blijkt dat ook hoger opgeleiden liever een tekst op een lager taalniveau lezen. (Met uitzondering van een tekst over hun vak.) Een heldere tekst met alledaagse woorden leest namelijk makkelijker en sneller. Het vraagt weinig inspanning van de lezer.

Denk eens terug aan je leraren op school: de ene leraar legde alles altijd wollig uit en had daar een half lesuur voor nodig. De andere leraar legde het zo uit dat de hele klas hem binnen 5 minuten begreep. Naar welke leraar luisterde je liever?

 van
Ook hoger opgeleiden lezen liever een tekst op een simpeler taalniveau.

blogs

Wat is het verschil tussen duidelijke en eenvoudige taal?

Mieke van Kreuningen
Het lijkt misschien hetzelfde, maar daar denken de geleerden anders over.

Zichtbaar duurzaam drukwerk

Herrejan Veenema
Weet je dat er zichtbaar duurzaam papier verkrijgbaar is? Dat dat papier duurzaam én circulair is én biodiversiteit bevordert?

Ook een ZZP’er of starter kan Fairtrade zijn

Loes Vork
Blog over duurzaam ondernemen. Hoe vertaal je MVO en SDG’s in de praktijk? Deel 3 gaat over aansluiten bij Fairtrade.

Theater maken & Verschil maken

René van Maanen
Wat is het verband tussen liefde voor theater en het maken van verschil? Dorotheé Beens, oprichter van Verschil in zaken legt het uit.

Hoe verzorg je een goede online bijeenkomst?

Dorothee Beens
Voel je tegenzin om online te gaan trainen, coachen of presenteren? Ik leef met je mee, want live is zo veel leuker en beter. Maar toch…