Get Appointment

  • contact@fizcon.com
  • +(123) 456 7890
blog

Loes Vork

Waarom je waarden belangrijk zijn voor je marketing

Marketing is alles wat je doet om contact te leggen met andere mensen die belangrijk voor je zijn, zoals potentiële klanten. Om dat succesvol te kunnen doen, moet je goed weten wie je zelf bent.

Als je dienstverlener bent (zoals trainer, adviseur, coach, kunstenaar, spreker, schrijver, aanbieder van workshops), en éénpitter, dan zijn niet alleen je kennis en vaardigheid van belang, maar ook en soms zelfs vooral wie je zelf bent. Met name als het gaat om langere trajecten en processen waarbij vertrouwen belangrijk is. En wanneer je werk doet dat echt bij je past, kun je er zeker van zijn dat de waarden voor je werk dezelfde zijn als je persoonlijke waarden.

Wanneer je waarden duidelijk blijken uit de dingen die je vertelt en schrijft, vinden je klanten hier herkenning in. Of ze willen er een voorbeeld aan nemen. Je krijgt een ‘klik’ met mensen die dezelfde waarden delen en voor wie jij daardoor het meeste kunt betekenen.

Persoonlijke waarden, of zakelijke?

Het begint met je persoonlijke waarden. Dat zijn de dingen die je belangrijk vindt in je leven. Je bent die belangrijk gaan vinden door je opvoeding, door voorbeelden om je heen die je inspireerden en door de dingen die je in je leven hebt meegemaakt.

Je persoonlijke waarden vind je ook terug in je werk, ook al ben je je daarvan misschien niet zo bewust. Wat is jouw ‘waarom’ verhaal? Waarom doe je wat je doet? Wanneer ben je daarmee begonnen? Hoe is het gekomen dat je hier zo goed in bent geworden? Hoe heb je ontdekt dat dit belangrijk voor je was?

Misschien zijn je waarden in je werk een beetje ondergesneeuwd geraakt. Dan ben je de dingen gaan doen ‘zoals het hoort’, in plaats van op een manier die echt bij jou past. Maar meestal zijn je persoonlijke waarden voor anderen wel degelijk zichtbaar in je werk, ook al zie je het zelf niet zo goed. Het zijn van die dingen die jij amper waarneemt omdat ze zo logisch en normaal voor je zijn. Zo kreeg ik ooit de feedback dat ik als trainer altijd zo vrolijk ben. Ik was me daar niet van bewust, maar nu ik het weet kan ik het benoemen. Ik vind plezier hebben in je marketing namelijk niet alleen belangrijk, maar zelfs noodzakelijk.

Hoe vind je je waarden

Waarden zijn dingen als principes, overtuigingen en leefregels die je belangrijk vindt in je leven en in je werk. Je vindt ze belangrijk omdat je ze hebt geleerd in je opvoeding, of omdat je er ooit een tekort aan hebt gehad, of omdat je hebt gemerkt dat je talent ergens ligt…

Online kun je gemakkelijk lange lijsten met waarden vinden. Lees zo’n lijst door en markeer de waarden waarbij je van binnen opleeft als je ze leest. Je hoeft er niet echt over na te denken, je voelt het zodra je er een leest die bij jou past. Zet er een stip voor of schrijf hem over.

Lees je selectie daarna nog een keer door en dan zie je misschien wat clubjes van waarden die je bij elkaar kunt voegen, omdat ze op elkaar lijken. Kijk of je ze kan clusteren. De waarden die overblijven, zet je in volgorde van belangrijkheid. Welke drie of vijf zijn het belangrijkst? En hoe blijken die uit de manier waarop je je werk doet en je leven leeft?

Hoe mijn waarden de paraplu vormen voor mijn werkzaamheden

De afgelopen jaren heb ik meerdere keren mijn eigen waarden onderzocht. De accenten verschuiven, maar de kern blijft steeds overeind. En hoe beter ik durf die waarden te uiten, hoe beter ik aansluiting heb bij mijn doelgroep. Mijn doelgroep blijkt geen verzameling van onbekenden te zijn, integendeel: het zijn mensen die op mij lijken en die ik daardoor al (een beetje) ken. Leuke mensen!

Veel van mijn klanten zijn veelzijdige mensen die meerdere dingen doen. Dat geldt ook voor mijzelf. Ik werk via Vork Communicatie als communicatiedeskundige en (online) marketingtrainer. Daarnaast geef ik creatieve workshops Boekselen en found poetry en ben ik de drijvende kracht achter het platform Groene Hart Creatief (voor aanbieders van creatieve workshops en cursussen). Ook organiseer ik sketchcrawls in Gouda (tekenen op locatie).

Dat zijn best uiteenlopende activiteiten. Toch passen ze allemaal bij mij en kan ik onder woorden brengen waar de overeenkomsten liggen. Het gaat bij mij altijd om verbinding en creativiteit. Door deze duidelijke paraplu komen mijn activiteiten over als één logisch geheel en raak ik niet in een pijnlijke spagaat als ik erover vertel.

Verbinding - Verbinding is belangrijk voor me. Verbinding met mezelf (want ik ben het wel eens kwijt, en dan gaat het slechter met me) en verbinding met anderen (want ik weet hoe het is om je alleen te voelen). Echt gezien worden door een ander, dat is zo fijn. Ik heb daar zelf behoefte aan.

Diepgang - Ik houd ook erg van diepgang. Ik wil graag dat een gesprek echt ‘ergens over gaat’. Ik vind het fijn om dingen uit te zoeken en proberen te begrijpen. Als het oppervlakkig blijft ben ik snel verveeld.

Genieten - Genieten is ook een waarde voor mij. De schoonheid zien van de natuur, van voorwerpen in mijn huis, van taal. Ik ben gek op lekkere koffie verkeerd, volgens mijn eigen recept, en als dat er niet is dan liever geen koffie, bijvoorbeeld.

Zelfliefde - De zoektocht naar zelfliefde en het ervaren dat je goed bent zoals je bent, zijn belangrijke thema’s in mijn persoonlijke leven.

Creativiteit - En wat ik enorm gaaf vind, is dat je als mens zomaar iets kunt bedenken, en dat je dat vervolgens ook kunt gaan doen. en dat het dan ook echt iets wordt. Creëren. Van idee naar iets dat echt bestaat. Dat geeft me veel voldoening.

Ken de verhalen achter je waarden

Vijf waarden, en achter iedere waarde zitten ervaringen en gebeurtenissen uit mijn levensverhaal die ervoor hebben gezorgd dat ik deze dingen belangrijk ben gaan vinden. Sommige verhalen deel ik, andere houd ik voor mezelf, maar ik ken ze en weet het effect ervan.

Hoe beter ik mijn waarden ken, hoe beter ik erover kan vertellen en hoe gemakkelijker het is om de juiste keuzes te maken. Dat zijn namelijk de keuzes die bij me passen en die gewaardeerd worden door mijn fijnste klanten.

Bijvoorbeeld: ga ik voor het grote podium of voor een intieme setting? Geef ik geld uit aan een advertentie of aan zaalhuur om een werkochtend te geven? Met wie werk ik samen? Laat ik mijn boek in een lagelonenland drukken? Waar ga ik naartoe om te netwerken en hoe reis ik? Hoe richt ik mijn werkplek in? Wat zet ik op tafel tijdens een workshop? Welke werkvormen zet ik in? Hoe geef ik feedback aan anderen? Hoe zorg ik ervoor dat mijn klanten zich gezien voelen?

Je waarden onderscheiden je van al je collega’s die op het eerste oog ‘hetzelfde’ doen. Want het is nooit echt hetzelfde.

Hartelijke groet,
Loes Vork

 van  van
Een ‘klik’ betekent dat je dezelfde waarden deelt.

blogs

Hoe verzorg je een goede online bijeenkomst?

Loes Vork
Voel je tegenzin om online te gaan trainen, coachen of presenteren? Ik leef met je mee, want live is zo veel leuker en beter. Maar toch…

En weer dook iemand weg.....

Danielle Pascal Verzijl
Ken je dat? Men steekt de straat over wanneer je aan komt lopen.

Medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt

René van Maanen
Je kunt medewerkers zoeken via headhunters of uitzendbureaus, maar je kunt ook navragen bij UWV of een werkplein of zij geschikte medewerkers hebben.

Hebben of tegoed houden

Dorothee Beens
Soms zakte me de moed in de schoenen, tot mijn eigen verrassing kijk ik nu met trots en voldoening terug.